Ptasie gniazda – czwartek 26 marzec

Proszę przygotować:

  1. Kartę z ptakami i ich gniazdami, potem zakryć ją czystą kartką i odsłaniać kolejno, podczas czytania opowiadania  
  2. Materiały do wykonania pracy plastycznej „Ptasie gniazdo”

Początkiem naszej dzisiejszej zabawy może być rozmowa z dzieckiem o ptakach, o tym gdzie mieszkają czy też obserwacja ptaków przez okno połączona ze słuchanie ich śpiewu. Chodzi  o przekazanie dziecku, że każdy ptak wygląda inaczej, mieszka w innych miejscach, ma różne upodobania, tak jak ludzie.

Następnie zapraszam do obejrzenia krótkiego filmiku o tym jak ptaki budują gniazda https://www.youtube.com/watch?v=9qTkJ6xJtuM

Teraz przechodzimy do czytania dziecku krótkiego opowiadania z użyciem obrazków przedstawiających ptaki i ich gniazda

– Nie ma to jak głęboka dziupla! Trudno o lepsze i bezpieczniejsze mieszkanie dla dzieci – powiedział dzięcioł

– Kto to widział, żeby chować dzieci w mroku, bez odrobiny słońca – oburzył się skowronek.

– O nie! Gniazdko powinno być usłane na ziemi, w bruździe, pomiędzy zielonym, młodym zbożem. Tu dzieci znajdą od razu pożywienie, tu skryją się w gąszczu.

– Gniazdo nie może być zrobione z kilku trawek. Powinno być ulepione porządnie z gliny pod okapem, żeby deszcz dzieci nie zmoczył. O, na przykład nad wrotami stajni czy obory – świergotała jaskółka.

– Sit, sit – powiedział cichutko remiz – Nie zgadzam się z wami. Gniazdo w dziupli? Na ziemi? Z twardej gliny i przylepione na ścianie? O, nie! Spójrzcie na moje gniazdo utkane z najdelikatniejszych puchów i zawieszone na wiotkich gałązkach nad wodą! Najlżejszy wiaterek buja nim jak kołyską…

– Ćwirk! Nie rozumiem waszych kłótni – zaćwierkał stary wróbel. – Ten uważa, że najbezpieczniej w dziupli, tamtemu w bruździe łatwo szukać owadów na ziemi. – Ja tam nie jestem wybredny w wyborze miejsca na gniazdo. Miałem już ich wiele w swoim życiu. Jedno zbudowałem ze słomy na starej lipie, drugie pod rynną, trzecie…hm … trzecie po prostu zająłem jaskółkom, a czwarte – szpakom. Owszem dobrze się czułem w ich budce, tylko mnie stamtąd wyproszono dość niegrzecznie. Obraziłem się więc i teraz mieszkam kątem u bociana. W gałęziach, które poznosił na gniazdo, miejsca mam dosyć, a oboje bocianostwo nie żałują mi kąta.

Po przeczytaniu, warto zadać dziecku kilka pytań, by sprawdzić czy uważnie słuchało i w celu utrwalenia wiadomości, np.:

– jakie ptaki wystąpiły w tym opowiadaniu?

– gdzie ptaki budują swoje gniazda?

– kto mieszka w dziupli?

– u kogo zamieszkał wróbel?

Dla odprężenia warto przeprowadzić zabawę przy piosence „Kukułeczka”   https://www.youtube.com/watch?v=BjgpDyMVHSs

I tak: Podczas zwrotki – dziecko biega i wymachuje rękami, naśladując fruwającego ptaka, natomiast na słowa: „ku – ku” zatrzymuje się i powtarza za kukułką.

Końcowym etapem niech będzie praca plastyczna wg własnego pomysłu pt.:„Ptasie gniazdko.” Zachęcam do wykorzystania różnorakich materiałów dostępnych w waszych domach oraz do przesłania zdjęcia waszej pracy na adres: pp15nauczaniezdalne@com.pl      Miłej zabawy!

2 thoughts on “Ptasie gniazda – czwartek 26 marzec

    1. Dzień dobry. Błąd naprawiony, myślę, że teraz spokojnie da się pobrać. Przepraszam za usterkę.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.